joomla visitor

Zelfvertrouwen, zelfverzekerdheid, in je kracht staan . . .

zijn voor veel mensen een wens. En de vraag die ze hebben, is "Hoe moet ik dat doen?"

Inderdaad, hoe doe je het om zelfvertrouwen te hebben, om zelfverzekerd te zijn. Wat is het mechanisme, het geheim, dat hier achter zit? Laten we beginnen bij het einde.
Als je vol zelfvertrouwen bent, in je kracht staat, dan kun je dat voelen. Het is een fysieke gewaarwording en tegelijkertijd stemmen je gedachtes overeen met dit gevoel. Je twijfelt niet, je bent vol zelfvertrouwen.

In de opleiding Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) leer je dat het gevoel wordt gecreëerd door het denken. Dit betekent dat je eerst je gedachten moet sturen voordat je je vol zelfvertrouwen kunt voelen.

Er is nog niemand die precies uit kan leggen wat 'denken' precies is, maar we weten intussen wel welke factoren hierbij een rol spelen. Het denken wordt o.a. gestuurd door motivaties, iets dat iemand belangrijk vindt en die persoon moet dan ook geloven dat hij of zij het kan. Dit laatste heeft te maken met 'overtuigingen'. Deze motivaties zijn het begin van het denkproces en dus ook voor het proces om bijvoorbeeld zelfvertrouwen te creëren.

In NLP noemen we dit proces van denken en creëren een gedrag. We hebben het dan weer over "hoe doe je het", maar we weten nu dat aan elke 'Hoe' een 'Waarom' voorafgaat. Dat iemand het lastig vindt om zelfvertrouwen te creëren zit 'm eigenlijk altijd in het 'Waarom'. 

Het hele denkproces gebeurt voor het grootste deel op een niveau dat we het onbewuste noemen. We weten niet eens hoe we iets doen, zelfvertrouwen hebben bijvoorbeeld, en waarom we dat zo belangrijk vinden en dat we ervan overtuigd zijn dat we zelfvertrouwen kunnen hebben. Het zijn allemaal onbewuste denkpatronen en om iets in het onbewuste te kunnen veranderen moeten we begrijpen hoe het onbewuste werkt.

Maar ook zonder deze kennis kun je jezelf in een bepaalde state brengen. Begin met het herinneren van één of meer situaties waarin je de state wel had, die je nu mist. Neem de herinnering met het sterkste effect dat je toen had. Denk weer aan wat er toen gebeurde, alsof je het weer helemaal voor je ziet, misschien herinner je ook de geluiden van toen en laat de gebeurtenis weer heelemaal opleven op dit moment. Waarschijnlijk krijg je dan ook het gevoel erbij wat je toen had. Hou dit gevoel vast, maak 't wat sterker en laat dit gevoel helemaal door je heen gaan. Zeg tegen jezelf dat je het voelt en bedenk dan waarom dit gevoel zo belangrijk voor je is. Wat betekent 't voor je.

En als je dit gevoel helemaal door je heen voelt gaan en je weet waarom het zo belangrijk voor je is, dan zeg je tegen jezelf "Dit is wie ik ben, ik ben vol {noem het gevoel}". Terwijl je dit gevoel vasthoudt, bedenk dan in welke situatie(s) je dit gevoel wilt hebben. Creëer de gedachten dat je jezelf ziet in de situatie, terwijl je helemaal in dit gevoel bent. Herhaal dit een aantal keren, zodat je eraan went om dit gevoel dan te hebben.

Oefen dit een aantal keren, bijvoorbeeld 's morgens als je net wakker bent geworden. Je zult merken dat je op een gegeven moment vergeet om het te doen, omdat het 'gewoon' voor je is geworden om dit gevoel te hebben.

"Als je weet hoe je denkt, kun je zelf bepalen hoe je je wilt voelen."
 x 

Agenda kennismaken

juli
4

04/07/2019 19:30 - 21:00

aug
22

22/08/2019 19:30 - 21:00

aug
24

24/08/2019 10:30 - 16:00

sept
10

10/09/2019 19:30 - 21:00

sept
14

14/09/2019 10:30 - 16:00

okt
10

10/10/2019 19:30 - 21:00

Agenda NLP Practitioner

aug
12

10:00 12/08/2019 - 18:00 18/08/2019

okt
28

10:00 28/10/2019 - 18:00 03/11/2019